Hae
Koivulan Emäntä

3 x helppo ja muunneltava välipala

Kiireinen ja hektinen arki tempaa mukanaan ja välipala usein unohtuu. Kiireessä tarjotaan nopeita hiilihydraatteja sisältäviä snackseja, kuten muroja, sokerijogurtteja, välipalapatukoita tai ravintoköyhää leipää.  Nämä eivät pidä kauan nälkää loitolla ja mikä kurjinta saattavat aiheuttaa kiukuttelua, niin aikuisten kuin lastenkin keskuudessa.

Hedelmäsalaatti

Välipalat ovat tuottaneet meidän perheessä päänvaivaa aina. Välipala-aika tulee usein muka yllätyksenä, niin kuin talvi. Huutava nälkä, eikä meillä ole mitään valmiina nälkäisille ruokailijoille. Tämän vuoksi olemme sortuneet huonoihin nopeisiin ratkaisuihin. Tämän vuoden tavoitteena meillä on korjata meidän perheen välipalat terveellisiksi ja ravitseviksi. Hyvä välipala auttaa jaksamaan loppupäivän, niin äidin kuin lapset. Ehkä kunnollisen välipalan avulla onnistumme välttämään muutamat turhat kiukkukohtaukset?

Hedelmäsalaatti

HEDELMÄSALAATTI

Hedelmäsalaatista on tullut yksi meidän perheen suosituimmista välipaloista. Tuoreet hedelmät maistuvat perheen piennimmälle sekä äidille erittäin hyvin. Hedelmäsalaatin teko on loistava koko perheen yhteinen ajanviete, johon myös taapero on helppo ottaa mukaan. Joten välipalan työmäärää ei kannata kavahtaa, sillä apujoukot löytyy kotoota. Tämä on välipala mikä muuntuu helposti, eikä siihen kyllästy, ainakaan kovin nopeasti.

Esimerkkejä hedelmäsalaattiaineksista:
  • baanaani
  • omena
  • päärynä
  • appelsiini
  • veriappelsiini
  • kiivi
  • verigreippi
  • viinirypäleet
  • luumu
  • melonit (omat suosikit hunaja- ja vesimelonista)
Smoothies

Kuva: pixabay

SMOOTHIE

Mikä on ihanampaa päiväunien jälkeen kuin raikas ja virkistävä smoothie? Aah, niin helppo ja nopea. Tämäkin välipala on erittäin helposti ja nopeasti muokattavissa moneen makuun. Smoothie ohjeita on pilvin pimein, joten kyllästymistä ei ole heti luvassa. Tämänkin välipalan tekoon voi lapset valjastaa kätevästi mukaan ja tehdä siitä yhteinen projekti.

Esimerkkejä smoothieaineksista:
  • jogurtti
  • maito
  • kookoskerma
  • avocado
  • marjat: mansikat, mustikat, vadelmat, karpalot
  • pähkinät
  • hunaja
  • erilaiset yrtit esim. minttu, basilika
  • leseet
  • taatelit
  • siemenet
  • kts. hedelmäsalaattiainekset
wrapit

kuva: pixabay

Wrapit / Rieskarullat

Nämä ovat ehkä yks mahtavimmista välipaloista ikinä, sillä ne voidaan tehdä edellisenä iltana valmiiksi jääkaappiin, jolloin ne odottavat siellä nälkäisiä koululaisia tai päiväunilta heräileviä taaperoita. Wrapit ja rieskarullat saa kätevästi mukaan esimerkiksi töihin evääksi, kun ne kääräisee foliopaperiin. Nämäkin ovat helposti muunneltavissa maun mukaan.

Esimerkkejä täytteistä:
  • tuorejuustot
  • guocamole
  • erilaiset tahnat ja levitteet
  • salaattti
  • kurkku
  • tomaatti
  • tuoreyritit
  • baby pinaatti
  • rucola
  • savukala
  • katkarapu
  • tonnikala
  • broileri
  • poro
  • kinkku

Olisiko sinulla jokin hyvä koko perheen välipalavinkki? 

9 kommenttia

  1. Satu kirjoitti:

    Nam nam! Näitä rieskarullia on tehty meilläkin 🙂 Ja sitten on täytetyt lämpimät sämpylät. Ne voi täyttää vaikka edellisenä iltana päivältä jääneellä jauheliha kastikkeella tai kanalla ja sitten vaan koulun jälkeen lämmitys mikrossa 🙂

    ps. Kannattaa käydä minun blogissa siellä alkoi juuri mahtis matka arvonta 🙂

    • Kati kirjoitti:

      Niin, totta! Lämpimät voileivät meillä on itseasiassa aika usein iltapalalla. 🙂
      Täytyypä käydä kurkkaa matka-arvonta. Matka olisi kyllä nyt tarpeen.

  2. Joanna Sormunen kirjoitti:

    Meillä välipalana on yleensä kulhollinen jugurttia suklaamurojen kanssa. Tai voileipägrillillä lämmitetty voileipä jossa on kinkkua ja juustoa välissä. Poika on sen verran iso että osaa jo nykyään tehdä ne ihan itse. Ja ne ovat hänen suosikkinsa.

    • Kati kirjoitti:

      Odotan aikaa, kun meidän pojat on niin isoja, että osaavat ottaa itse välipalansa. Mutta tosin tuo meidän teinikin aina välillä haluaa äidin tekemiä välipaloja… Onhan se nyt vaan paljon kätevämpää, jos joku toinen ne teke. 🙂

  3. Isäkuukaudet kirjoitti:

    Meillä syödään paljon hedelmiä välipaloilla. Jännästi ne välillä tökkivät, vaikka ovat lautasella valmiiksi paloiteltuina. Mutta kas, kun ne sekoittaa keskenään ja muistaa puhua hedelmäsalaatista, niin menekki on taattu 🙂

    Wrap-idean poimin muistiin. Kiitos!

    • Kati kirjoitti:

      Meillä taas eka reaktio oli, että YÖK! Salaattia! Mutta sitten kun ymmärsivät mitä siinä oli, niin noukittiin parhaita paloja. 😅

  4. Mere kirjoitti:

    Hyviä vinkkejä! Meillä tehdään usein smoothieita, sinne saa näppärästi ujutettua terveellisiä juttuja mitä lapset ei muuten välttämättä söisi. 😉 Laitan usein joukkoon myös chiasiemeniä, ne pitävät hyvin nälkää!

    • Kati kirjoitti:

      Kiitos! Meillä kun on laitettu siemeniä on tuo keskimmäinen valittanut, että ne tarttuu kurkkuun… 😂 mutta smoothie on just hyvä, kun saa lapset syömään ”vahingossa” hyviä ja terveellisiä juttuja.

  5. Joanna Sormunen kirjoitti:

    Kiitos kun osallistuit Viikon Kuva Maailmalta Link-Up Partyyn! Toivottavasti olet mukana taas huhtikuussa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *