Hae
Koivulan Emäntä

Mistä lisätuloja hoitovapaalla? – Kotikutsujen esittelijä

Kuva: Pixabay

Ei ne rahat riitä. Ei millään. Ei varsinkaan, kun keksin hetken mielenhäiriössä lähteä suorittamaan seksuaaliterapeutin ja valokuvaajan ammattitutkintoa hoitovapaalla. Mielestäni oli aivan nerokas idea, että opiskelen hoitovapaalla. Enemmän aikaa tehdä koulutehtäviä, ainakin oletettavasti. Koulussakin täytyy fyysisesti olla keskimäärin vain kahtena päivänä kuukaudessa, johon voimme hyvin ottaa jostain lapsenvahdin taikka mies järjestää itselleeen etäpäivän.

Niin, ajattelin vain sitä aikaa. Enemmän aikaa opiskella, mutta mistä sitten rahaa ylimääräisiin kuluihin, joita opiskelu tuo tullessaan? Opiskelu on maksullista, matkat kouluun maksaa, lastenhoidosta puhumattakaan. Tajusin, että olemme suomeksi sanottuna kusessa. En ollut ajatellut loppuun saakka.

Kaksi ja puoli vuotta sitten otin hoitovapaan aikana meille hoitolapsia. Tällä kertaa se ei ole mahdollista. Jos minun on kyettävä opiskelemaan, en voi sitoutua hoitamaan toisten lapsia mahdollisesti viitenä päivänä viikossa. Eli se ovi on suljettu.

Tarvitsin työn, jota voin tehdä silloin kun haluan (tai oikeammin pystyn), mutta toisi kuitenkin mahdollisesti säännöllisiä lisätuloja. Eteeni sattui tarina, kuinka eräs NOSH-edustaja on tienannut hyvin vaatekutsuilla ja mahdollista näin lastenhoitamisen kotona pidempään. Olisiko tässä ratkaisu? Olisiko minusta esittelijäksi?

Millaiset yritykset järjestävät kotikutsuja?

Kotikutsuja on muun muassa seuraavilla yrityksillä: Nosh, Me&I, Silverjungle, House of Lola, Pomp de Lux sekä Kotimai tarjoavat vaatteiden kotimyyntiä. Sisustustuotteita on saatavilla ainakin seuraavilla yrityksillä: Perfect Home, Hyvän tuulen puoti, Omiakoti ja Partylite. Lastenlelujen kotikutsut järjestää Leikkien.  Lisäksi on erotiikkatuotteiden kotikutsuja järjestäviä yrityksiä kuten, Catty´s party, Amor, AntiShop ja VoxyLady. Niin ja vielä viimeisenä perinteinen vanha kunnon Tupperware, joka järjestää keittiövälineiden kotikutsuja.

Perehtyessäni kotimyyntiin huomasin miten laidasta laitaan voidaan järjestää kotona erilaisia kutsuja. Ja miten paljon löytyy kotikutsuja järjestäviä yrityksiä. Eli tässä saattaa ehkä ollakin bisnestä ja mahdollisuus ansaita hieman lisätuloa.

Mitä esittelijältä vaaditaan?

Kotikutsujen esittelijältä ei vaadita koulutuksia. Innostuneisuus tuotteista ja myyntihenkisyys on, se mikä ratkaisee. En kuitenkaan sano, etteikö myynnin ja markkinoinnin tutkinnosta hyötyä olisi. Ihan varmasti olisi. Mutta se ei ole välttämätön. Lisähyötyä tuo laaja sosiaalinen verkosto, jolle markkinoida tuotteita ja kotikutsuja.

Seuraavaksi vaaditaan useimmiten se oma toiminimi taikka sitten työskentely kevytyrittäjänä, jonkin maksupalvelun kautta. Helpoimmalla pääsee, kun ryhtyy kevytyrittäjäksi. Jos bisnes lähtee luistamaan, niin nopeasti sen oman toiminimen sitten perustaa ja perehtyy toiminimen kiemuroihin.

Sitten se ehkä tärkein kohta. ALKUINVESTOINTI. Kotikutsujen esittelijät ovat itsenäisiä yrittäjiä. Yritykset vaatii investointia. Esittelijät siis lunastavat itselleen aina sesongin mukaiset esittelytuotteet. Eli toisin sanoen ostavat aloituspaketin. Nopealla vertailulla alkuinvestointien hinnat vaihtelivat 300€-1000€ välillä. Jatkossa useilla kotikutsuja välittävillä firmoilla oli mahdollisuus ansaita hyvällä myynnillä vaihtuvat kausituotteet.

Paljonko esittelijä tienaa?

Kaikkia varmasti kiinnostaa paljonko esittelijät tienaavat. Palkkiossa on jonkin verran vaihtelua, mutta keskimääräisesti esittelijä saa 25% myynnistä. Eli jos kutsuilla on myyntiä 1000€ saa esittelijä siitä 250€. Hyville ansioille pääsy on mahdollista. Tämä toki vaatii, että asiakaskunta ja tuotteet kohtaavat. Mikä ei sitten olekaan aivan itsestään selvyys.

Mitä olen viime aikoina perehtynyt edustajan tehtäviin, nostan jokaiselle hattua. Esittelijän työ ei ole vain kotikutsuilla juoksemista vaan se vaatii todella paljon muutakin. Se vaatii kärsivällisyyttä, taloudellista riskinottoa, puhetaitoja ja markkinointistrategiaa.

Jatkossa aion hyödyntää entistä enemmän esittelijöitä ja tilata tuotteita heidän kauttaan vaikka saman tuotteen saisin nettikaupasta, tismalleen samaan hintaan. Tukemalla esittelijää, tuen yrittäjyyttä. Nettikaupasta tilaamalla ei kukaan voita, tai voittaa se katto-organisaatio.

Terkuin, Kati

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *