Hae
Koivulan Emäntä

Saapuuko joulun jälkeen masennus – 4 vinkkiä kuinka torjua joulun jälkeistä masennusta

”Joulumaasta kuvitellaan paljon kaikenlasta, kuinka toiveet toteutuu ja on niin satumaista…”

Joulua odotetaan ja valmistellaan pitkään ja hartaasti. Näin ainakin meillä. Sitten se joulu on ohi kolmessa päivässä. Kun lahjat on saatu ja avattu, jouluruuat syöty viimeistä murua myöten ja viimeisen kyläpaikan ovi suljettu, on  jouluntaika kadonut. Kaikki toiveet ja odotukset ovat ohi yhdessä silmänräpäyksessä, jäljelle jää vain tyhjyys ja masennus alkaa vallata mielen.

Useat tuntuvat suorittavan joulua. On paljon asioita hoidettavana. On tapahtumia ja juhlia joulun ympärillä. Sukulaisten ja ystävien luona kyläilyä. Rauhallinen ja rentouttava kolmipäiväinen juhla saattaa pitää sisällään enemmän tapahtumia kuin vuoden kiireisin työviikko. Ei ihme, että elämä alkaa vaikuttaa tyhjälle, kun kalenterin sivut huutavat tyhjyyttään joulumenojen jälkeen.

Vapaiden jälkeen on tylsä palata töihin ja pakollisiin rutiineihin. Sosiaalinen elämä kaventuu olemattomaksi, kiitos ruuhkavuosien. Arki tempaa julmasti takaisin. Talous tuntuu olevan todella tiukalla. Joulua ennen rahan kulutus on saattanut lähteä lapasesta ja nyt on matti kukkarossa. Näin ainakin allekirjoittaneella. Ja joka vuosi toistan tämän mokani.

Joulun aikana saadut kilot alkavat ahdistaa. Mässäily kaduttaa, kun housujen vyötärö kiristää. Ulkona oleva pimeys vetää mielen maahan ja päivän ainoan valoisan hetken saa viettää töissä. Pimeys ei houkuta lähtemään lenkkipoluille karistamaan jouluna saatuja kiloja. Joten ei varmasti ole ihme, että joulun jälkeen kiireiden loputtua mielen valtaa masennus.

Joulun jälkeinen masennus on monelle todellinen ongelma. Onneksi tätä masennusta voi ehkäistä tai ainakin lievittää seuraavilla keinoilla.

1.  TEE SUUNNITELMA

Laadi itsellesi viikkosuunnitelma. Pohdi missä voisit käydä tai onko kotona tekemättömiä asioita, jotka voisit hoitaa? Tammikuussa on hyvä hetki aloittaa uusi harrastus, joka täyttää päivien tyhjää aukkoa. Jos rahatilanne antaa periksi suunnittele lomareissua esimerkiksi talvilomaviikolle. Kun on jotain uutta mielekästä odotettavaa ja tekemistä sopivasti, niin mieliala pysyy virkeänä. Meillä aletaan pikku hiljaa siirtää katsetta kohti kevään lapinmatkaan. Tammikuun aikana virittelemme myös aikuisten välistä leikkimielistä kilpailua ”kesäkunnosta”, jossa tavoitteena on pudottaa kevään aikana 5% painosta sekä nostettua yleiskuntoa.

2. LÄHDE LIIKKEELLE

Masentuneena ei tee mieli liikkua, mutta jos saat itsesi ylös sohvan nurkasta ja liikkeelle, niin mieliala alkaa kohentua. Tapaa ystäviä ja sukulaisia ja ala harrastamaan liikuntaa. Liikunta tuottaa endorfiineja, jotka tuottavat mielihyvää ja parantaa mielialaa. Liikunta auttaa jouluna syötyjen kilojen kadottamisessa, jotka saattavat painaa mieltä. Tämä onkin yksi syy, minkä takia kuntosalit ja liikuntakeskukset täyttyvät tammikuussa uusista jäsenistä. Itsekin olen sinne suuntaamassa, heti huomenna… Tänään vielä syödään vatsat täyteen herkkuja.

3. KATSO MITÄ SYÖT

Terveellisen ruokavalion on todettu parantavan mielialaa. Ja kuten jo on todettu, joulun aikainen mässäily aiheuttaa harmitusta, niin ei sitä toimintaa kannata enempää jatkaa. Ylenpalttinen syöminen jouluna ei kuitenkaan ole vaarallista, kunhan se ei jää pysyväksi tavaksi toimia. Joten viimeisten joulukarkkien kadottua vatsan uumeniin on aika laittaa syömiset takaisin ruotuun. Tähän auttaa, kun tekee  seuraaville parille viikolla ruokalistan ja pysyy siinä. Meillä on jo pitkään suunniteltu viikonruoka lista aina etukäteen, jotta ruokailuissa pysyy jokin järki eikä sorruta pikaruokaan. Kun pääsee takaisin kunnolliseen ruokailurytmiin, pienet lipsahdukset eivät haittaa.

4. HOIDA TALOUS KUNTOON

Yksi syy miksi monet kokevat joulun jälkeen masennusta, on huoli omasta taloudesta. Joulu on saattanut aiheuttaa paljon ylimääräisiä kuluja, kuten minulle, ja budjetti mennyt sekaisin. Sen sijaan, että huolehtisi pankkitilin saldosta, kannattaa istua alas ja selvitää taloudellinen tilanne. Tilanne saattaa aiheuttaa ahdistusta, mutta kun suunnittelee huolellisesti seuraaville kuukausille budjetin, tulee tilanne helpottumaan. Silmien sulkeminen tulee pidemmällä aika juoksulla vain pahentamaan tilannetta. Laskujen saajien kanssa voi aina neuvotella maksuaikaa. Uskon, että jokaisessa taloudessa löytyy säästökohteita, ne pitää vain kaivaa esiin. Nyt onkin oiva tilaisuus tutkia omaa rahankäyttöä ja laatia kunnon suunnitelma sekä pohtia missä kohdissa voisi hieman säästää.

Näillä keinoilla olen saanut torjuttua joulun jälkeistä masennusta. Pahinta on, jos jää liian pitkäksi aikaa paikalleen. Mitä kauemmin on tekemättä mitään, sitä vaikeampi on päästä taas takaisin liikenteeseen ja mieli mustuu entisestään. Minulla onkin jo paljon uutta odotettavaa ja uusia suunnitelmia ensi vuodelle. Palataan niihin myöhemmin. Mutta nyt nautitaan vielä jäljellä olevasta joulusta täysillä.

Jouluisin terkuin,

Kati

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *